tisdag 13 september 2016

Apropå ekologiskt och yogiskt


Hur ekologisk ska man vara? Ja, du. Det vet bara du och din egen plånbok. Men jag försöker välja ekologiskt så ofta jag kan. För mat utan gifter måste ju vara bättre. För mig och miljön. Det kan ju aldrig vara fel. Samma med kläder. Ekologisk bomull måste vara bättre än oekologisk. (Och jag vet att bomull inte är så bra alls)

När det gäller hud och hår har jag faktiskt varit ekologisk mycket längre, mitt ekologiska intresse började där, med hudkräm faktiskt. Dr Hauschka, var och är, mitt favoritmärke. Deras rosencreme fanns i början bara att köpa på en enda affär på Söder. På Gryningen. Nu finns den överallt. 
Jag går också till en ekologisk frisör. Har turen att bo nära den här salongen, Eco Hair.

En del okunniga frågar ibland vad som är grejen med just hårvården, "är saxen ekologisk" typ?
Och till dessa okunniga är det ju dags för en föreläsning. Ekologisk hårvård är utan kemikalier som skadar frisören, miljön och din egen kropp. Om du inte tror att det påverkar vad du häller i hårbotten, så ska du tänka om. Hårbotten är full av blodkärl och mycket känslig. Och för de stackars frisörerna är det förödande att hantera farliga kemikalier varje dag, så som en traditionell frisör gör.  70 % drabbas av astma och allergier. 
Så var lite schysst mot dig själv och mot frisörerna. Välj ekologiskt. 

Therese som gör mitt hår ljusare och klipper mig, går också på min yoga ibland. 
Vill du frisera dig, ring Therese.Vill du yoga, ring mig. Eller smsa helst. 


Nyfixad

Therese på EcoHair


2 kommentarer: