lördag 1 mars 2014

Varför göra något i 100 dagar?

Det här med att blogga i 100 dagar, det får mig osökt (nej inte alls) att komma in på yogan och yogans idéer om att göra samma yogapass eller meditation många dagar i följd.

Och du som just börjat yoga och tycker det är alldeles lagom att gå på en klass i veckan, du ska veta att det här är lite överkurs i yogavärlden. Det är sånt man gör när man vill öka på sitt yogande. Det kallas sadhana och är din egna dagliga yogaträning. En vacker dag upptäcker man bara att man vill yoga mera. Helt naturligt.

Enligt den yogiska filosofin händer följande, när du gör samma yogapass/meditation i:

40 dagar: Du bryter ner eventuella dåliga vanor och motstånd som står i vägen för din utveckling.

90 dagar: Nu etableras nya vanor tack vare ditt ihärdiga yogande och du förändras på djupet.

120 dagar: När du yogat så här länge blir de positiva effekterna permanent integrerade i dig.

1000 dagar: Nu är du mästare och de effekter yogapasset eller meditationen utlovade är på plats. Den nya goda vanan gör att du klarar av alla utmaningar.


Vad som händer efter 100 dagars bloggande är oklart, men det får vi se. Men för att verkligen använda dessa dagar tänkte jag köra igång en 90 dagars yogautmaning parallellt.
Och häng på du som vill.
Jag gör ju redan ett pass som jag tänkte göra 1000 dagar (har ganska många dagar kvar kan jag säga) och en meditation. Men som 90 dagars utmaning nu blir det Sat Kriya. Vi börjar med 3 minuter.

Sat Nam!