söndag 16 mars 2014

Guld för lederna


Nu ska ni få ett yogiskt recept på Guldmjölk eller Golden milk som det heter på engelska.

Det är en god och närande dryck som innehåller gurkmeja och lär vara bra för lederna - mjukar upp stela leder och hjälper mot smärta.

Du gör först en gurkmejapasta som du sen rör ut i varm mjölk. Ja, samma princip som när man gör varm choklad och rör ut kakao och socker-smet i varm mjölk.

Gurkmejapasta

1 dl gurkmeja
1, 5 dl vatten.
Koka i 8-10 minuter tills det är som en tjock smet - en pasta.
Förvara i lämplig glasburk i kylen.
Den håller sig i kylskåp i 2 veckor.

Guldmjölk 1 port

1/2 dl vatten
2 dl mjölk av valfri sort: ko eller ris, havre, soja.
½ - 1 tsk gurkmeja-pasta
2 tsk mandelolja
1 krm malen kardemumma
1 tsk honung

Koka upp mjölken i en kastrull. Häll vatten i en mugg och blanda i gurkmejepasta, kardemumma, mandelolja och honung. Sätt till den varma mjölken. Rör om och drick sen.

Mandelolja finns på apoteket och i hälsokostaffärerna.


PS.
Jag har ingen bild på denna gyllene dryck för jag har inte lagat den själv på mycket länge.
Jag vet att den är bra, men tyvärr, jag tycker inte om varm mjölk, inte ens med gurkmeja i. Ska jag dricka varm mjölk, ska det vara espresso i. Men jag ska aldrig säga aldrig. Mina yogakompisar prisar Guldmjölk och säger också att den lugnar skönt, innan läggdags. Så prova, prova. Visa att jag har fel.

2 kommentarer:

  1. Kan man även använda mandelmjölk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia, ja, man kan använda all alternativ mjölk. Hur den blir när man värmer den vet jag inte, men prova gärna och berätta för mig.

      Radera