fredag 14 mars 2014

Blunda och var dig själv

Efter morgonens yogaklass pratade jag med några av deltagarna om kursen som startar på måndag: "Yoga för stela". De flesta kände någon som tyckte sig vara för stel för att yoga. Och det stora kruxet är ju inte att utföra yogan, det är ju att börja yoga. Att ta sig till den där yogamattan...

"Man tror att man ska känna sig dum" sa en av mina nyare deltagare. "Man vet inte att man blundar hela tiden och att det inte är något farligt att vara stel".
"Det är skönt för ingen ser vad man gör, alla är i sin egen lilla värld" sa en annan. "Jag visste inte att jag kunde yoga" sa den tredje.

Och ja, så är det. Bakom ögonlocken, när vi blundar, gör vi vår yoga och ingen annan ser hur du gör. Ingen säger något, ingen petar på dig eller drar i dina armar och ben. Det är du och din kropp. Och ibland min röst som säger vad du ska göra.

Så våga blunda... och våga yoga.

Och vågar du inte blunda kan du ha solglasögon kanske? På tal om det, köpte nya linser idag hos min optiker, hon tyckte jag skulle köpa nya solglasögon. Men nja... det kanske räcker att blunda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar